fredag 2 november 2007

Narkotikapolitik

Ah. Ett känsligt ämne minsann. Jag fick häromdagen en skotsk artikel postad till mig som beskrev hur Skottland borde adoptera den svenska "zero tolerance"-policyn och kasta harm reduction åt helvete. Furthermore skrev dom att endast 3% av metadonbehandlingarna i Skottland ansågs vara lyckade. För att dom skulle vara lyckade så skulle man efter 2 år(tror jag det var) vara helt drogfri, inklusive metadon alltså.

T.ex. kan man beskriva det såhär: Säg att en snubbe som efter 30 års hårt heroinmissbruk äntligen börjar en metadonbehandling och styr upp sitt liv. Efter 2 år på metadon så har han klippt alla kontakter med drogkulturen inklusive alla aktiva vänner. Han har skaffat bostad, bil och ett väl avlönat yrke. Han ska precis förlova sig med sin flickvän som f.ö. har hunnit med att bli gravid. Allt detta har han metadonet att tacka för, då han tidigare hade försökt sig på 7st 12-stegs behandlingar helt utan effekt.Troligtvis är hans endorfinproduktion så stekt att han aldrig skulle kunna känna sig normal utan metadon, eller snarare skulle han troligtvis kastas in i en stenhård depression utan metadonet att fylla endorfinets plats.
Detta anser då skottarna är ett misslyckande eftersom han fortfarande använder metadon!!! Vansinne.

Dessutom påstår denna artikeln att sverige endast har ca 120 drogrelaterade dödsfall per år. Hah! Vilket skämt. Siffran ligger på 400+, och droganvändadet är skyhögt,
och inte lågt som det påstås i artikeln. Människan som matade skottarna med dessan lögner var bl.a. Tomas Hallberg från ECAD(European Cities Against Drugs).

Svensk narkotikapolitik är ett skämt. Ett narkotikafritt samhälle är en utopi och kommer tillsammans med The War on Drugs att skörda många människoliv och sprida hopplöshet och förtvivlan, inte bara bland brukare och missbrukare, utan även deras familjer. Harm Reduction räddar liv, och dom som tror att det är "att hjälpa knarkare att knarka" och "då kommer ännu fler att börja knarka", dem är så vilsna i palten att det är sorgligt.

Lyckligtvis så har ju opinionen börjat svänga till fördel för LäkemedelsAssisteradBehandling(LAB) med Subutex/Suboxone och Metadon. Björn Fries tycker jag gör ett kanonjobb som regeringens narkotikasamordnare, även om det skulle kunna vara bättre. Men jag vet att han kämpar i motvind, och skulle han dessutom bli för duktig och faktiskt införa grejer som är mer Harm Reduction-inriktade så skulle han väl avsättas pronto.

Jajja...själv så har jag 2 år i LAB den 11 november, om 9 dagar alltså. Jag började då med Subutex, vilket hjälpte mig väldigt mycket, men jag hade fortfarande ett betungande drogsug och var på gränsen till att ta återfall många gånger. Den 8 Januari i år så bytte jag pga det till Metadon, och efter inställningen blev klar i Mars/April så har drogsuget så gott som upphört helt och hållet. I dag känner jag mig i sanning som en normal svensson, och jag skulle aldrig i min vildaste fantasi tro att det var något som jag skulle älska så mycket. Och så är jag stolt när jag pröjsar skatt...helt osannolikt hehe ;)

Må väl gott folk, det gör jag! :D

1 kommentar:

Anonym sa...

Jävligt bra inlägg Micke håller med dig på alla punkter! Va fan va det för nåt du hade fått från skottland har du lust att maila det till mig?? Grattis till snart 2 år på LAB Själv har jag snart 1 år 13 december! Men har rökt nån holk i början innan jag va inställd o klar!Så mitt ta hem har skjutits framåt står på 140 nu! Och mår kanon är som trolleri drogsuget är borta i princip! Eller craving ett måste utan metta! Går inte att vara utan! Som du sa helt stekta endorfiner noll produktion! Vill inte bli utan nånsin tar gärna meta resten av tiden man har kvar här! Hade jag fortsatt med horset hade jag nog vart nergrävd nu! Lycka till med studierna! Hoppas att det går bra, men som du sa får nog va incognito till en början i alla fall! Känna av inställningen liksom...Må väl!