torsdag 25 oktober 2007

Metadon, sömnbrist och billacker

Tjohej, här kommer dagens oredigerade och ostrukturerade tankeström!

Var och hämtade 2 veckors metadon-ranson på psyket idag, det var liksom alltid rätt så trevligt. Jag är verkligen välsignad(detta är inget ord jag drar fram ur arsenalen för skojs skull) med trevlg och empatisk personal som inte dömer folk med fördomar. När man läser t.ex. Berne Stålenkrantz (se "Dum Dogmatism Dödar", länk till höger) blogg och läser de beskrivna avarterna - som i huvudsak tycks försiggå på Maria Beroendecentrum i Stockholm - så tappar man hakan av hur hårt svensk sjukvård diskriminerar vissa patientgrupper. huga. De som häpnas med mig, men också vill läsa fler fallbeskrivningar där det står galet till hänvisas till Brukarföreningens- och MetadonPatientFöreningens hemsidor (länkar här till höger).

*GÄSP* Jag har senaste veckan verkligen sovit som en kratta (Visst, det kan ju diskuteras, teoriseras och spekuleras i huruvida krattor överhuvudtaget sover, och isåfall om dom också verkligen sover dåligt...), med bara några timmars sömn per dygn. Kroppen värker, ögonen hänger och orken har tynat bort för flera dagar sen. Nåväl, det är väl bara att ta till vara på helgen istället.

Ah well...positiva saker sker dock mitt i misären. Jag ska eventuellt börja sälja billacker från ett företag som heter Alsa Corp (www.alsacorp.com). De har ett grymt sortiment på effektlacker så alla som vill ha en grym effektlack på sin bil kan ju slänga iväg ett mail. Hoppas byråkratin inte tar död på hela idén bara.

Till sist noterade jag på nyheterna häromdagen att ett universitet i landet till hösten ska påbörja ett nytt intagssätt till Läkarprogrammet. Folk som tidigare jobbat inom vården ska få göra ett intagningsprov så att äntligen ska folk som inte har 2.0 / 20.00 också ha tillträde till läkarprogrammet. Jag jublar! Och förste jäveln som ifrågasätter lämpligheten med att en metadonpatient ska få bli läkare får gärna kommentera detta så ska jag komma med motargument.

Nu ska jag lämna jobbet, bussa hem och försöka sova efter bästa förmåga!
Byes(bajs)!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Micke kul att du börjat blogga!!Och grattis i efterskott! Blir glad när jag ser att du tittar till min sida emellanåt!Har du gått med i brukarföreningen? Jag e talesman för Gotland!Jag bor ju här...haha! Men jag är stockholmare det är där jag haft min längsta heroin period..... Lycka till med din blogg ska genast länka till den! så att du får dit lite folk!! Må väl kamrat!! Mvh Robban

Anonym sa...

Fan vad nice att du börjat blogga,and i hope you will kick some serious ass, när det gäller tvivlare till metadon/subutex-behandlingar.

(Fint att du länkar till min tonårsångest-blogg, nu kommer hela jordens arga människor att läsa om mina emo-tankar :P)

/Rebecca

Anonym sa...

Kom loss och skriv lite på din blogg eller har du börjat med nån annan....?? Have a nice day!
Mvh!!

bamse sa...

Jag behöver lite hjälp.Kan någon skicka länkar till mig ang metadon jag har haft metadon sedan i juli men jag har ingen att prata med å det e ju många som sitter i samma sits som jag som åxå vill ha någon att prata med låter kanske patetiskt.men man bli rätt ensam när man går på metadon.skicka någon.MVH BAMSE....
www.bamseerik@hotmail.com

Anonym sa...

Lycka till med allt!
Är en 26-årig tjej som också nyss kommit med i programmet.... har Subutex nu, men läkaren vill ge mig Metadon -själv känner jag mig lite tveksam.. skulle uppskatta råd :)
Må Bäst!

Anonym sa...

Hej "Bamse"!
Råkade trilla in på din sida och blev himla glad att det går så bra och fall du fortsätter blogga,så är jag en trogen läsare. Vi har snarlika åsikter i en del som jag skulle vilja utveckla, är själv med i ett M.program sedan 4år,vi hörs,stor kram, en ny vän i cyberrymden...