tisdag 11 december 2007

Judgement!

Så igår kom äntligen det efterlängtade beskedet från VHS, dock var det inte det trevliga: "Grattis din jävel, du är antagen.", utan "Hahahaaa, du kom inte in, naaa-na-naaa-na-naaaa-na.". 6e reserv löd domen, och det var i högskoleprovets urvalsgrupp, så vilken chans jag egentligen har vet jag verkligen inte, men jag tror inte att det är nån stor. Menmen, man vet ju aldrig, det dryga är att jag nu måste pinas och lida i en månad till innan Antagningsbesked Nr. 2 kommer där i början av Januari. *suck*. Jaja, nu kanske jag får chansen att pröva på billackering istället, vilket iofs skulle kunna vara kul, men det faller ju ur min interna planering och det suger ju, som alla vet, kamelpung!

Fick just en förfrågan om en substans som heter Naltrexon (ingår i en medicin som heter Revia). Så då kan jag ju passa på att upplysa alla mina 3 läsare om denna ondskefulla medicin...eller snarare substans. Naltrexon är en opiatantagonist, till skillnad från alla verksamma smärtstillande opiater som är opiatagonister. Agonister är substanser som binder till receptorer i hjärnan och utövar en stimulerande effekt medan antagonister binder till samma receptorer och blockerar alla former av stimulans. I opiaternas fall så innebär det följande: Agonisterna utövar rogivande och smärtstillande effekter(bl.a.) och antagonisterna, när dom är på plats, hindrar agonister från att binda sig. Så när man har Naltrexon i systemet så kan man i princip sitta och dunka i sig massiva doser heroin utan att de händer ett skit.

Detta kan låta som en underbar medicin och folk kan undra varför inte missbrukare tvångsmatas med den....allow me to explain....Då naltrexon sitter på plats på receptorerna och chillar så motar det inte bara bort exogena opiater som heroin och morfin, utan även det kroppsegna endorfinet sätts helt ur spel. Detta får till följd att kroppens belöningssystem slutar fungera och det innebär så småningom en total oförmåga att känna glädje. Tillvaron blir extremt mörk och man tar oundvikligen livet av sig. Den sista meningen hittade jag självklart på, men man blir sannolikt väldigt deprimerad och det finns flera självmord kopplade till dessa effekter. I USA där man korkat nog använder sig av en livsfarlig metod kallad UROD(Ultra Rapid Opiate Detox) (som dessutom kostar mellan 10-15000 USD...insane) så brukar man operera in Naltrexonimplantat som utsöndrar lite i taget under 6(eller var det 3) månaders tid. När då depressionen har satt in har många helt sonika satt sig ner med en kniv och börjat karva det ur sig för att dom mår så jävla dåligt. Att börja tvångmata missbrukare med detta preparat är därför inget annat än ett brott mot mänskliga rättigheter, tyvärr så brukar ju missbrukare dock sättas lite utanför resten av mänskligheten och behandlas som en separat grupp. Nåväl, jag vet inte av någon som tvångsmatas med detta än, men det är ett definitivt möjligt framtidsscenario. I Skottland t.ex. har jag för mig att dom är väldigt pigga på detta, där tycker dom ju iofs att en 3-årig metadonbehandling helt utan återfall är en misslyckad behandling om man inte under denna tid hunnit trappa ut metadonet också(medans resten av världen(for the most part) har accepterat att metadon troligtvis behövs resten av livet).

Jaha, nu har jag lyckats elda upp mig själv lite igen, jävla orättvisor! Jag hoppas nån lärt sig nåt nytt nu iallafall och kanske t.o.m har en nyfunnen positiv åsikt om riktiga substitutionsbehandlingar med Subutex el. Metadon! Ajöken!

6 kommentarer:

Anonym sa...

För att slita ut en klichè - "att någon som är så förbannat smart i teorin kan vara så förbannat dum i praktiken övergår mitt förstånd" :P

Inte för att jag tycker du är varken speciellt utmärkande smart eller förbannat dum (haha, gud vad jag ljuger, du vet att jag tycker du är smart) men ändå, du skriver jävligt vettiga blogginlägg, du skulle kunna vara någon slags djävla journalist, men istället för att vara vuxen så ska du önska dig ett DS i julklapp, det tycker jag är fint och creddigt :P

Tack för infon om Naltrexon föresten :)

/Rebecca

Anonym sa...

Hittade hit via Någons Mamma någons Dotter och ser att jag kommer att sätta mig ner och läsa i lugn och ro, ditt budskap är viktigt.

Anonym sa...

Givet, kalla det ett utbyte av tjänster!
;-)

Filippa sa...

Tjenix, hittade hit via Bettan...och är ju tvungen att komma med ett högskoleantagningstips :-) Ring till instutitionen - i detta fallet Tandläkarhögskolan och ligg på lite, fråga efter dina chanser osv. Det brukar ge rätt bra resultat. Och lycka till !

Anonym sa...

något säger mig att du har fler än tre läsare, din räka. (Cykel-Räka)

/Den andra Rebecca (som är längre än den första)

Anonym sa...

Long time no s.....du vet, du har inte skrivit se´n Dackefejden.
Vill bara berätta att Champix som ska få en att sluta röka, får också (inte förvånansvärt) så får dom en att vilja skippa livet, fort.
Livsfarliga droger!